Friday, November 28, 2008

واتیکان، جان لنون را بخشید

واتیکان، جان لنون را بخشید

واتيکان سرانجام و بعد از ۴۲ سال، جان لنون، خواننده گروه موسيقی بيتلز (بیتل‌ها) را به خاطر گفتن جمله «حالا ما از مسيح هم معروف‌تريم» بخشید؛ واتیکان تا امروز معتقد بود که این جمله جان لنون، مسيحيان را آزرده است.
جان لنون بعد از شهرت وصف‌ناپذير گروه بيتلز، این جمله را در يکی از مصاحبه‌های خود با يک روزنامه بريتانيايی گفته بود؛ آن هم درست در اوج شهرت گروه بیتلز، زمانی که حتی هوای فضا و سالن‌هایی که اعضای اين گروه در آن جا نفس کشيده بودند را در بالن‌های کوچکی می‌فروختند.
اين جمله خشم گروهی از مسيحيان کاتوليک در سراسر جهان را برانگیخت.
بعضی از آن‌ها در آمريکا تصاوير ، تنديس‌ها، کتاب‌ها و صفحه‌های گروه بيتلز را آتش زدند و روزنامه‌های محلی آمريکايی، خريد آلبوم‌های این گروه را تحريم کردند. حدود ۴۰ ايستگاه راديويی هم، به پيشنهاد راديويی در بيرمنگام، پخش ترانه‌های بیتلز را تحریم کردند.
روی جلی آلبوم ویژه‌ای که بیتلز، در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی در شوروی سابق منتشر کرد
پس از آن‌که اعتراض‌ها بالا گرفت، جان لنون در شیکاگو و در حضور خبرنگاران گفت: «من در مورد انگلستان صحبت کردم. منظورم اين بود که ما کارهای بيشتری از مسيح و يا مذهب در انگستان انجام داده‌ايم . من مذهب را تحقير نکردم. من نگفتم ما از مسيح، بهتر و يا بزرگ‌تريم و خودمان را با او يا خدا مقايسه نکردم. من آن جمله را گفتم و اشتباه کردم و يا اشتباه برداشت شده است.»
اما واتيکان ۴۲ سال بعد از آن که بر جان لنون غضب کرد، او را بخشيد. بخشایشی، که با چهل سالگی انتشار آلبوم «سفيد» هم‌زمان شده است.
این زمان در مقایسه با زمان بخشایش برخی دیگر از غضب‌شدگان واتیکان کوتاه‌تر است. حدود چهار قرن پيش، کليسای کاتوليک گاليله، ستاره شناس معروف ايتاليايی، را وادار کرد تا از حرف خود مبنی بر چرخش زمين به دور خورشيد ابراز پشيمانی کند. از آن زمان ۳۵۹ سال گذشت، تا سرانجام واتيکان در سال ۱۹۹۲ میلادی به طور رسمی پذيرفت که در تمام اين مدت اشتباه می کرده و حق با گاليله است. در نهايت واتیکان از او اعاده حيثيت کرد.
به هر حال جان لنون هم که تنها ۴۲ سال برای بخشده شدن انتظار کشید، مانند گالیله زنده نیست تا بخشیده شدنش را شخصا ببیند. در سال ۱۹۸۰میلادی (۲۸ سال پيش) فردی که خود را جان لنون واقعی می پنداشت، او را در نيويورک به ضرب گلوله کشت. در آن زمان جان لنون ۴۰ ساله بود. اندکی پس از اين واقعه، گروه بيتلز از صحنه موسيقی خداحافظی کرد
.

No comments:

 
Copyright 2009 ادبیات